• Miercuri, 10 aprilie, 10:00 – 12:00, Mansarda Facultății de Arte și Design Timișoara (str. Oituz nr. 4), prezentări cu: Alexandra Croitoru, Maria Lind și Lia Perjovschi

  • Miercuri, 10 aprilie, 14:00 – 16:00, Facultatea de Arhitectură Timișoara prezentări cu: Michael Beutler și STEALTH.unlimited


Aceste prezentări fac parte din seria de discuții cu artiștii și cu alți operatori culturali care participă la ediția de anul acesta a Bienalei Art Encounters din Timișoara. Seria a debutat în ianuarie 2019 iar deschiderea expoziției va avea loc în 20 septembrie 2019. Prezentările, organizate în colaborare cu instituții locale, organizații independente și parteneri vor avea loc lunar în perioada ianuarie-septembrie 2019.

Alexandra Croitoru trăiește şi lucrează la Bucureşti. Din 1999 predă în cadrul departamentului Foto-Video al Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti, iar din 2011 este co-curator al Salonului de proiecte Bucureşti. Lucrările sale au fost prezentate în expoziţii organizate de instituţii precum Kunsthalle Winterthur, MNAC Bucureşti, tranzit.ro/Bucureşti, Club Electroputere Craiova, MUMOK Viena, Zachęta Galeria Națională de Artă Varşovia, Shedhalle Zürich, Casino Luxembourg, Künstlerhaus Bethanien Berlin, Kunsthallen Nicolaj Copenhaga, Centrul de Artă Contemporană Plovdiv sau Muzeul Brukenthal Sibiu. În 2014 primeşte, în cadrul Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti, titlul de Doctor pentru o teză centrată pe „naţionalizarea” lui Brâncuşi în România, cercetare ce stă la baza cărții Brâncuși. O viață veșnică (IDEA Cluj & Archive Books Berlin) şi a proiectelor expoziţionale realizate în 2015 în conjuncţie cu aceasta: Fii şi fiicele lui Brîncuşi. O intrigă de familie – Actul I la Galeria Plan B Cluj şi Actul II, organizat de Salonul de proiecte în cadrul Timişoara Art Encounters 2015.

Maria Lind este curatoare, teoreticiană și profesoară, stabilităla Stockholm și la Berlin. A fost director la Tensta konsthall, Stockholm (2011-2018). A fost director al programului de studii curatoriale de la Colegiul Universitar Bard (2008-2010) și director Iaspis în Stockholm (2005-2007). Din 2002 până în 2004 a fost directorul Kunstverein München; în 1998 a fost co-curator al bienalei nomade Manifesta 2, iar în 2016 a fost directorul artistic al celei de-a 11-a ediții a Bienalei Gwangju. A predat încă de la începutul anilor 1990, printre altele la Academia de Artă din München și la Institutul Regal de Artă din Stockholm. În 2010 a publicat volumul Selected Maria Lind Writing (Sternberg Press) și a coeditat numeroase cărți. A fost redactor al volumului Abstraction în 2013, ca parte a seriei „Documents on Contemporary Art" publicate de MIT și Whitechapel Gallery. Maria Lind este, de asemenea, deținătoarea Premiului Walter Hopps pentru realizări curatoriale, obținut în 2009. Maria Lind este, alături de Anca Rujoiu, curatoarea celei de-a treia ediții a Bienalei Art Encounters 2019.

Lia Perjovschi trăiește și lucrează la București și la Sibiu. Ea este fondatoarea şi coordonatoarea AAC/CAA — Arhiva de Artă Contemporană/Centrul pentru Analiza Artei, o instituţie informală care a funcţionat sub diverse denumiri începînd din 1985, şi a KM — Muzeului Cunoaşterii, un proiect interdisciplinar şi educaţional care are la bază cercetarea începută de artistă în 1999, care continuă până astăzi. Un parcurs de la propriul corp (performance-uri din anii 1980–1990) la corpul cunoaşterii (AAC/CAA, KM) ce descrie un scenariu personal în căutarea sensului şi a normalităţii — un spaţiu al post‑producţiei şi al dialogului, al regîndirii şi reciclării informaţiilor, precum şi al structurării ideilor, prezentat in peste 700 de expozitii, evenimente, lectures in muzee, galerii, universitati, spatii non profit de pe tot globul.

  • Miercuri, 10 aprilie, 14:00 – 16:00, Facultatea de Arhitectură Timișoara prezentări cu: Michael Beutler și STEALTH.unlimited


Michael Beutler despre arhitectura ad hoc 

Michael Beutler a schimbat studioul pentru a lucra în anumite situații date. El va vorbi despre tipul de metodologie pe care a dezvoltat-o de-a lungul anilor pentru a lucra în aceste condiții.

Deoarece majoritatea situațiilor întâlnite sunt determinate de arhitectură, arhitectura însăși este un subiect. Nu numai că prescrie scopuri și posibilități spațiale și sociale, dar adesea vine cu o poveste proprie, care poate fi continuată în lucrarea pe care artistul o produce. Producția însăși se bazează pe energia furnizată de situație. Se dezvoltă un meșteșug specific, o echipă e creată pentru a-l prelua și a produce un răspuns în formă de obiecte, ateliere, jocuri, case, bărci, poduri, mobilier și festivaluri.

Lucrările prezentate în cadrul workshop-ului vor fi:

flip 2004, pilF 2005, Aluminiumpagode 2006, Daein Sausage Shop 2016, Oaspete la Joycom's 2016 și Råby Planet 2018

Michael Beutler (n. 1976) trăiește și lucrează în Berlin. Practica lui artistică include sculptura, instalațiile spațiale și arhitectura. Utilizează metode simple și mecanice, ușor de înțeles. Sculpturile lui de mari dimensiuni sunt, de obicei, create în anumite locații și în relație cu aranjamentele arhitecturale date. Beutler folosește materiale de construcție convenționale pentru a pune la îndoială standardizarea, folosind strategii DIY și creându-și propriile mașinării ce facilitează construirea lucrării. Beutler folosește elemente arhitecturale deja existente și le transformă în construcții ce evoluează ulterior în instalații. Aceste compoziții unesc, așadar, în mod inerent două funcții: cea arhitecturală și cea de sculptură.

Expoziții (selecție): Michael Beutler. Moby Dick, Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin (2015); Das Atelier. Orte der Produktion, Kunstmuseum Luzern (2012); Fortino 1 Project - Michael Beutler, Fondazione Brodbeck, Catania (2009); Housewarming, Swiss Institute, New York (2006); Total motiviert - ein soziokulturelles Manöver, Kunstverein München (2003); Michael Beutler, Wiener Secession (2002); New Heimat, Frankfurter Kunstverein (2001).

STEALTH.unlimited despre Imaginarea și punerea în practică a altor lumi 

Atâta timp cât privim viitorul ca un teritoriu care trebuie prădat - cu arhitectura aservită unei creșteri urbane speculative - profesia noastră nu va putea contribui la o societate diferită, neexploatativă și rezilientă. Pentru a imagina și a pune în practică o astfel de "altă" realitate, cu alți oameni, ne-am implicat în domenii în care nu ne-am gândit anterior să devenim experți ad-hoc. În timp ce ne-am imaginat elementele de bază printr-o modalitate de învățare prin practică, pe teren, am început să construim fragmente către o schimbare sistemică, cum ar fi scoaterea imobiliarelor de pe piață pentru a le schimba cu forme de trai și de lucru deschise întregii comunități sau crearea unor instituții financiare care să poată oferi un progres acestor inițiative emergente.

Ana Džokić și Marc Neelen sunt arhitecți și activiști, care trăiesc și lucrează la Rotterdam și Belgrad. Lucrările lor punctează responsabilitățile și capacitățile arhitecturii în societățile contemporane, depășind învelișul neoliberal și financializarea spațiului. Lucrările duo-ului STEALTH.unlimited sunt situate între ficțiune în viitor, intervenția spațială și politica posibilității. Ana și Marc au co-inițiat și activează în Orașul în realizare (Rotterdam) și Cine construiește orașul (Belgrad), două angajamente pe termen lung, bazate pe comunitate, care se ocupă de insustenabilitatea actualei condiții de locuire. Primul care pornește de la "bunurile toxice" al eșuatelor locuințe sociale olandeze pentru a le lăsa să contribuie la forme de trai și de muncă accesibile și neconvenționale, iar al doilea instituind o nouă familie de cooperative de locuințe non-speculative.

Doctoratul lor de colaborare practică la Institutul Regal de Artă, Stockholm, s-a încheiat cu cartea "Upscaling, Training, Commoning" (Jovis Publishers, Berlin, 2018). În cadrul proiectelor lor curatoriale și de cercetare STEALTH au realizat numeroase expoziții și publicații la : Pavilionul Olandez la Bienala Internațională de Arhitectură din Veneția (2008); Tirana Biannual (2009); Impakt Festival Utrecht (2010); Evento Bordeaux (2011); Cittadellarte / Fondazione Pistoletto (2012); Viena Biennale (2015); Zagreb Salon (2018).